IN THE MIDDLE OF NOWHERE

KRISTIEN DE PROOST & FREDERICO ARAUJO

CAMPO

Waarom zit het midden van de trein altijd voller dan de uiteinden?
Is het midden van de kudde voor elk kuddedier de veiligste plaats?
Waar leeft de gemiddelde mens?
Hoe bepaal je het midden van de oceaan?
Wat is het midden van oneindig?

In In the Middle of Nowhere focussen Kristien De Proost en de Braziliaanse Frederico Araujo zich op de paradox van het midden: hoe de mens tegelijk bij anderen wil horen en zich ervan wil onderscheiden. In een wereld die steeds meer door data, normen en gemiddelden wordt beheerst, is het thema actueler dan ooit.

Het is een voorstelling waarin meedoen met de meerderheid het leven gemakkelijker maakt.

Waarin populaire liedjes populairder worden omdat ze populair zijn.
Waarin steeds meer mensen naar steeds minder YouTube-filmpjes kijken.
Waarin mensen de macht het liefst aan mensen geven die op hen lijken.
Waarin kritisch denken puur economisch gezien verlieslatend is omdat het rekencapaciteit van het brein vergt en meer energie vreet dan het oplevert.
Waarin het midden op de dool raakt als de randen veranderen.
Waarin alles in beweging komt.

Is het midden synoniem voor de norm? Voor eenheidsworst? Staat het radicaal tegenover nuance en schakering? Vanuit hun verschillende achtergronden aan weerskanten van de Atlantische Oceaan reflecteren De Proost en Araujo over het thema. Hoe meer ze in kaart proberen te brengen waar het midden ligt, hoe oneindiger alles errond lijkt.



credits

spel Frederico Araujo & Kristien De Proost tekst Kristien De Proost scenografie & kostuums Marie Szersnovicz lichtontwerp Ezra Veldhuis muziek Benjamin Dousselaere dramaturgie & outside eye Sara Vanderieck productie CAMPO coproductie Perpodium met de steun van De Grote Post & de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest